CS
Česká spořitelna
scroll down

Česká spořitelna: Naše IT je každý rok #silnější. Ambicí je stát se nejzajímavějším českým technologickým zaměstnavatelem

20. ledna 2022
25 minut čtení

„Jsme sice největší, máme nejvíc klientů a pravděpodobně i nejvíc transakcí. Nejde nám ale jen o to sbírat další NEJ. Soustředíme se na zajímavější cíl: Měníme Českou spořitelnu v moderní živou banku, ve které je na prvním místě spokojenost lidí uvnitř i venku. Věci, na kterých tu pracujeme, mají technologický dopad na celou českou společnost a usnadňují život milionům lidí,“ říká Jiří Charousek, CTO České spořitelny.

George, BankID, API portál, PSD2 tlačítko… Technologie a produkty, které Česká spořitelna vyvíjí nebo stála u jejich zrodu, zná přímo či nepřímo většina Čechů. Buď jejich výhody sami využívají, potkávají se s nimi v rodině, u přátel, nebo s nimi pracuje jejich firma. IT vývoj ČS se rychle mění, má ambici tvořit z banky technologického leadera a buduje nové týmy schopných IT expertů.

1500 lidí ve vytváření vlastních řešení

„Fascinuje mě síla, kterou v České spořitelně cítím. 200 let napínavého příběhu stojí za námi, inovativní budoucnost před námi. Někde mezi tím každý den realizujeme digitální projekty, které u českých zákazníků mění vnímání banky v jejich životě. Z odcizeného kolosu se z nás stal jejich blízký parťák,“ popisuje Jiří Charousek.

Co vědět o České spořitelně?

Společnost sama sebe nevnímá jen jako banku, ale taky jako instituci, která pomáhá klientům v oblasti finančního zdraví. A zájem o klienta je tady při rozhovorech se zaměstnanci cítit opravdu silně. Spořitelna se proto postupně mění, nastavuje progresivnější formy vedení (agilní týmy) a šlape do technologických inovací, aby svých závazků vůči klientům opravdu dostála. Stejnou pozornost ale firma věnuje i svým zaměstnancům – snaží se dělat maximum pro to, aby se lidé uvnitř cítili po všech stránkách dobře, jejich práce jim dávala smysl a zároveň měli prostor se ve svých dovednostech rozvíjet. Její devízou je zázemí velké společnosti, kde se je vždycky od koho učit a kde k práci nechybí ani ty nejmodernější technologie.

Video

V seriálu Jeden den s... mapujeme zajímavé pracovní pozice a projekty ve firmách. Ve druhém dílu jsme se podívali na den CTO České spořitelny Jiřího Charouska.

Česká spořitelna je jedním z největších IT zaměstnavatelů v Česku. Projekty tady vznikají interně, pracuje na nich 1500 specialistů ze všech IT oblastí a přidružených oborů. Projektoví manažeři, stratégové, byznys developeři i analytici, vývojáři a další IT experti se propojují ve smíšených týmech a fungují na principu agility. „Nové přístupy k leadershipu nám přinesly obrovský skok dopředu. Proto dál investujeme vysoké rozpočty nejen do technologií, ale především do rozvoje lidí, a každý rok je navyšujeme. Víme, že právě na inovativních IT týmech stojí naše úspěšná proměna na digitální banku blízkou lidem,“ vypráví Area Lead České spořitelny Tomáš Janků. I jeho lidé mají podíl na tom, že banka denně vymýšlí, vyvíjí a spouští vlastní malá i velká řešení pro koncové klienty, drobné podnikatele i pro klíčové české firmy.

Zaujala vás vize a firemní kultura České spořitelny? Podívejte se, jestli nenajdete místo právě pro sebe.
Prohlédnout pozice

Denně ulehčovat lidem a firmám život

„Chování zákazníků se turbulentně mění. Rychlost, s jakou naše životy přecházejí do onlinu, je fascinující. Vidíme to na nárůstu přístupu do jednotlivých aplikací i na množství služeb, které klienti chtějí využívat. V IT týmech České spořitelny chceme jít vždycky ještě o krok dál – inspirovat lidi a ulehčovat jim nebo jejich firmám život. Ať jde o robustní projekt bankovní identity, který jsme v Česku iniciovali, nebo o nové tlačítko v mobilním bankovnictví, které miliony uživatelů motivuje k chytrým úsporám,“ dodává Chief Technology Officer Jiří Charousek.

Klienti bank rychle přecházejí do onlinu. Za poslední dva roky se počet transakcí v aplikaci George víc než zdvojnásobil.

CS

Video

IT České spořitelny se dá v ledasčem srovnat s technologickou firmou nebo start-upem, rozdíl je ale třeba v počtu klientů. Těch má Spořitelna několik milionů. Pro jejich řešení společnost pořád hledá posily na mnoho specializovaných IT pozic.

IT v České spořitelně: agilní pružnost malých týmů se silou banky v zádech

„Vyberte si jeden z našich týmů a přijďte s ním strávit den. Kdybyste nevěděli, že jste v České spořitelně, budete nejspíš tipovat mladou digitální firmu menší až střední velikosti. Lidé u nás spolu živě komunikují, přinášejí nápady a diskutují. Byznysový člověk se operativně radí s developerem a společně vymýšlejí ideální řešení pro klienta, který se právě připojil přes Teams. Naším výstupem jsou pak desítky drobných i větších produktů, které konkrétním lidem ulehčují život,“ líčí Tomáš Janků, Area Lead, který je v České spořitelně zodpovědný za vývoj.

Klíč ke spolupráci: Byznys a vývoj u jednoho stolu

Za poslední čtyři roky otočila Česká spořitelna model řízení svého IT sektoru o 180 stupňů. Direktivně korporátní fungování se změnilo na pružnou plochou strukturu složenou z malých autonomních týmů. V každém z nich se potkávají lidé z byznysu i IT, aby mohli úzce spolupracovat a u společného pracovního stolu hledat řešení pro jednotlivé typy klientů.

„V podstatě jsme zrušením původní organizační struktury odbourali dohady o tom, kdo za co může – lidé vzali projekty přirozeně za své a nesou společnou odpovědnost za jejich výsledek. Díky tomu je práce víc baví a pociťují vlastní podíl na úspěchu,“ vypráví spokojeně Tomáš Janků a dodává, že dalším důležitým klíčem ke spokojenosti lidí je dynamika v zadávání práce: „Fungujeme agilně a motorem naší práce jsou rychlé projekty. Trvají vždy několik týdnů, což má pro naše lidi dvě výhody: rychle za sebou vidí konkrétní výstupy a jejich přínos pro klienta. A hlavně se během jednoho kvartálu pustí do více věcí, neustále se učí a inspirují,“ popisuje, proč tu před lety upustili od několikaletých komplexních zadání, ve kterých lidé často neviděli na konec a pociťovali nízkou motivaci.

ROZHOVOR

filip hradec

Tribe lead pro oblast firemních zákazníků: Díky agilnímu řízení jsme přestali řešit, kdo za co může. Zodpovědnost za klienta má celý tým

PŘEČÍST
filip hradec

Tři úrovně týmové spolupráce a velký prostor pro vlastní učení

Každý, kdo pracuje v IT České spořitelny, má možnost pružně se propojovat s dalšími specialisty na třech úrovních. „U nás vlastně nikdy nepatříte jen do jednoho týmu. To nám do práce přináší dynamiku a pestrost,“ vysvětluje Tomáš Janků.

Prvním kritériem rozdělení jsou konkrétní produktové segmenty. Zatímco část IT expertů se specializuje na úvěry, další například na investice, což přináší možnost proniknout zevnitř do fungování jednotlivých služeb a přispět k jejich technologickému i uživatelskému zlepšování.

CS

Video

S proměnou České spořitelny na moderního technologického zaměstnavatele souvisí hned několik položek – třeba nastavení interních týmů nebo přístup k zadávání a řešení jednotlivých projektů. Obojí se v posledních letech posouvá.

Firemní kultura v České spořitelně

Počet zaměstnanců +9500

Počet poboček: 419

Dress code: Business casual pro zaměstnance, kteří jsou v kontaktu s klienty

Tykání nebo vykání: Není určeno. Mezi kolegy převažuje tykání

Dog friendly office: Ne

Anglicky mluvící kolegové: Ano

Kanceláře: Centrálu tvoří 6 samostatných budov na Praze 4. V plánu je stěhování pod jednu střechu do nového kampusu na Praze 5

Eventy pro zaměstnance:  Ano. Řada akcí pro zaměstnance, jejich rodiny a přátele po celé ČR (pokud covid dovolí)

Fungování týmů: Agilní i tradiční způsob

Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí: Ano

Kariérní růst uvnitř společnosti: Ano. Růst a posuny v týmech i mezi odděleními. Nově interní aplikace MyCraft, ve které jsou mapovány kompetence jednotlivců a nastavovány individuální rozvojové plány, díky kterým mají zaměstnanci možnost rozšiřovat si znalosti i v jiných řemeslech.

Ve druhé úrovni se jednotliví vývojáři spojují do tzv. chapterů – podle technologií, se kterými pracují. Svou „partu“ tady mají frontend vývojáři, specialisté na mobilní aplikace nebo třeba JAVA developeři. Do ní se ostatní přirozeně zapojují osobně i přes digitální platformy, aby mohli sdílet know-how, hledat podporu v nesnázích nebo druhé inspirovat. „Stejně jako se kováři dříve sdružovali do cechu, i my v IT se chceme spojovat na základě řemesla, které umíme. Ulehčuje nám to práci a jsme díky tomu efektivnější,“ objasňuje Tomáš Janků.

Nakonec pružná bankovní struktura podporuje tzv. ad hoc IT komunity. Lidé mezi sebou spontánně tvoří volná uskupení kolem konkrétních témat, která je zajímají. Potkávají se, sdílejí informace, pořádají vlastní mikrokonference nebo vytvářejí online databáze zdrojů. „Díky prostoru, který Česká spořitelna dává osobnímu rozvoji každého člověka, mají naši lidé možnost propojit práci se svým koníčkem. Potkat lidi se stejnými zájmy a vzdělávat se,“ vysvětluje Tomáš Janků smysl komunitní spolupráce uvnitř korporace.

Nutnost odevzdat zadaný úkol, ať to člověka baví, nebo ne, se za poslední roky proměnila v chuť lidí pomáhat si navzájem i za hranice vlastní agendy, intenzivně komunikovat o zájmech konkrétních klientů a v otevřenost manažerů k názorům jejich týmu. „Ušli jsme dlouhou cestu a další ambiciózní plány leží před námi. Ale když vidím inspirativní atmosféru, do jaké denně přicházíme a v jaké tu společně fungujeme, a také kolegialitu, která překračuje čistě pracovní vztahy, mám z toho upřímnou radost,“ uzavírá Tomáš Janků.

ROZHOVOR

CS

Country Manager aplikace George: Náš projekt bankovní identity pohání digitální transformaci celé země

PŘEČÍST
Jakub Šiler

Řemesla ve future bank modelu České spořitelny

CS
CS
CS
CS
Left
Right

Naše IT projekty většinou trvají jen několik týdnů. Lidé díky tomu za sebou vidí konkrétní výstupy a jejich přínos pro klienta. Během jednoho kvartálu se taky pustí do více věcí.“

Tomáš Janků, Area Lead pro vývoj

BankID a George: sebevědomé projekty pro miliony uživatelů

„BankID, kterou jsme v Česku iniciovali, má potenciál ovlivnit celou společnost. Ukázat, že moderní digitální řešení šetří čas a dělají lidem život jednodušší. K jejímu spuštění se postupně přidala většina českých bank a do budoucna se pro miliony Čechů stane pomocníkem v každodenním životě. Byla to pro nás úspěšná cesta, jak spojit síly s konkurencí a chytrým nástrojem zlepšit život všem, nejen našim vlastním klientům,“ vysvětluje ředitel denního bankovnictví České spořitelny Filip Zeman, proč projekt BankID vnímá v IT portfoliu banky jako jeden z nejpřínosnějších.

Video

Vlajkovou lodí IT České spořitelny a taky jedním z jejich nejnáročnějších projektů je bankovní aplikace George. Na ní skrze vývoj různých komponent pracuje prakticky každý uvnitř technologických týmů.

Bankovní identita je spolu s Georgem nejnáročnějším IT projektem České spořitelny. Zatímco například ve Švédsku ji využívá už 98 % obyvatel, u nás je její rozvoj teprve v začátcích. S její pomocí mohou zatím Češi zjistit třeba stav svého řidičského bodového konta nebo si u ČSSZ ověřit, jaký je čeká důchod. Nově se dá BankID využít i v soukromém sektoru při podpisu smluv například s dodavatelem energie nebo zaměstnavatelem. „Aby všechno šlapalo a miliony lidí se mohly loginem z internetového bankovnictví přihlásit ke své komunikaci se státní správou, obchodním partnerem a časem taky s jakýmkoli obchodníkem, stojí v pozadí naše technologické expertní IT týmy. Tvoří je špičkoví specialisté s chutí jít s námi do projektu, který nemá v Česku obdoby,“ přibližuje Filip Zeman výjimečnost bankovní identity.

George: 1,9 milionu uživatelů přes počítač nebo telefon

Druhým silným projektem, který k České spořitelně patří, je aplikace George. Do svého osobního účtu se jejím prostřednictvím přihlašuje už 1,9 milionu Čechů a jejich počet stále roste. „Primárně se George vyvíjí ve Vídni. U nás v Praze ale máme vlastní tým zhruba dvaceti elitních developerů, kteří jsou součástí rakouského vývoje pro celou Evropu. K nim pak ještě patří zhruba 150 lidí, kteří svým hlavním zaměřením nebo jen dílčími projekty k hladkému provozu aplikace v České republice přispívají,“ vysvětluje význam aplikace Alexandra Jančíková, Country manažerka George.

„Nakonec se dá říct, že George se přímo či nepřímo dotýká práce každého z 1500 lidí, které do našeho širšího IT v Česku počítáme. Byť bychom přispívali jen dílčími úkoly a jinak se věnovali dalším projektům, na Georgi se ve Spořitelně podílíme svým způsobem všichni. Změny v systému splátek úvěru, v možnosti řídit svou hypotéku – to všechno se ve výsledku projeví i v Georgi. Jeho vývoj je nesmírně zajímavý dlouhodobý proces, který stojí za to sledovat zevnitř,“ dodává se zaujetím. 

Benefity v České spořitelně

Délka dovolené: 42 dnů volna (25 dní dovolené, 5 dní zdravotního volna bez udání důvodu, 1 den volna navíc každý měsíc pro skvělý work-life balance)

Home office / full remote: Standardně 3 dny kancelář / 2 dny remote, ale přesné rozvržení záleží na dohodě v týmu

Vzdělávání zaměstnanců: Velké množství interních i externích rozvojových kurzů, školení, webinářů

Jídlo v práci: Firemní kantýny přímo v budovách. Zvýhodněné ceny krabiček u Zdravého stravování

Počítač/mobil od zaměstnavatele: Ano

Další benefity: Plně hrazené stravenky, peníze do cafeterie, Multisport karta, zaměstnanecké slevy, odměna za doporučení kolegy, penzijní připojištění, zaměstnanecké spolky, volno pro rodiče a pro těhotné ženy, příspěvek na hlídání, individuální zdravotní péče u lékaře, EAP odborné poradenství v oblasti práva a psychologie, volno na charitu, grant Jsme Spořka, program Dokážeme víc

ROZHOVOR

CS

Šéfka Customer Experience: Zákaznickou zkušenost nám pomáhá zlepšovat i umělá inteligence

PŘEČÍST
CS

Interní IT týmy České spořitelny pracují agilně na několika klíčových a desítkách dílčích digitálních projektů.

CS

API portál a APInauts

Filip Zeman závěrem připomíná, že kromě bankovní identity a George vznikají v České spořitelně i další prestižní IT projekty. Například API portál, který banka spustila mezi prvními v Česku a díky kterému si klienti prostřednictvím API mohou na banku napojit svoji vlastní aplikaci. Nebo konferenci APInauts, největší festival o API u nás. Česká spořitelna také jako první na trhu spustila PSD2 platební tlačítko, které zjednodušuje zadávání platebních příkazů na pouhých pár kliků.

CS
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na našem trhu. Její kořeny sahají až do roku 1825. S jejími 4,5 miliony klientů se zároveň jedná o největší tuzemskou bankovní instituci. Od roku 2000 je Spořitelna součástí silné středoevropské Skupiny Erste. Své služby poskytuje jednotlivcům, malým a středním podnikům, městům a obcím, financuje ale i velké korporace a poskytujeme služby v oblasti finančních trhů. Mnoho produktů společnosti patří k technologickým pionýrům – Spořitelna iniciovala například celostátní službu bankovní identity, která jejím klientům umožňuje jednoduché přihlášení do portálů státní správy nebo internetové nákupy, jako první ale třeba taky v Česku rozjela možnost platit bezkontaktně pomocí Apple Pay.

Sledujte nás
na sociálních sítích

SOUVISEJÍCÍ PROFILY

CSOB

ČSOB: Moderní bankovnictví je data-driven. Mění se klienti i procesy

POZNAT FIRMU
CNC

Mediální dům 2.0? Vydavatelství CNC prochází velkou digitální transformací. Staví ji na lidech, datech a technologiích

POZNAT FIRMU
Left
Right