Rozšiřování vědomostí, pružnost v pracovní době a vybírání výplaty kdykoliv. Poznejte favority mezi benefity
Zřídit zaměstnancům domácí internet na účet společnosti? Zaplatit jim kávové předplatné? Podobné otázky si čeští zaměstnavatelé kladou poté, co pandemie covidu-19 udělala z home office běžnou součást pracovního poměru. Jaké další výhody nyní společnosti pracovníkům nabízejí?
Poté, co světem proplula pandemie covidu, se z dřív oblíbené výhody práce z domova stala spíš nutnost. Firmy tak musejí přicházet s inovativními nápady, jak motivovat své stávající zaměstnance a jak získávat ty nové. Ačkoli nás podle slov personalistů čeká ekonomicky těžký rok a některé firmy se tak do benefitů investovat nechystají, mnoho z nich je stále považuje za prioritu.
Z průzkumu employer brandingového projektu WORKSPACE15 vyplynulo, že ve světě se aktuálně největší popularitě těší benefity, které zpříjemňují práci z domova. Oblíbené jsou ale i zaměstnavatelem placené workshopy zaměřené na duševní zdraví. Favoritem je taky volno navíc, ať už se jedná o neomezenou dovolenou nebo sick days, den volna na narozeniny, při záměru dobrovolničit, anebo u nás ne tolik běžný sabatikl, kdy mají zasloužilí zaměstnanci po letech práce nárok na několik měsíců placeného volna.
Vzdělávání a flexibilita vedou
Jaké benefity bodují u zaměstnanců v tuzemských firmách? V Česku jsou oblíbené příspěvky na vzdělávání, což mohou být nejen vzdělávací kurzy a konference, ale také knihy, nebo dokonce studium na vysoké škole. Což potvrzuje i Aneta Martinek, spoluzakladatelka vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu: „Z průzkumu v rámci naší komunity vyplynulo, že možnost dalšího vzdělávání patří mezi pět nejoblíbenějších výhod mezi zaměstnanci.“ V top pětce se pak podle stejného průzkumu umístila také asynchronní práce, jež umožňuje zasednout k pracovním povinnostem kdykoli během dne, vlastní organizace náplně práce a možnost práce z domova. „Vůbec nejdůležitější je pro naše členky flexibilní začátek a konec pracovní doby,“ dodává Martinek.
Flexibilita ale nezasahuje jen do rozvržení práce, ale třeba také do volitelné možnosti vyplácení vlastní výplaty. Benefit, který je poměrně rozšířený v USA, Kanadě nebo v asijských zemích, se postupně objevuje i v českých firmách. „Moci si sám vyplatit zálohu na mzdu za již odpracovanou dobu je podle nás finanční služba, nikoli jen benefit, a bude brzy široce dostupná i v Česku,“ říká Jan Müller, produktový manažer aplikace PalmApp, která právě na projektu instantního vybírání odpracovaných peněz ze mzdy poskytuje služby zdejším zaměstnavatelům.
V tuto chvíli jich aplikaci využívá několik desítek nejen z řad výrobních podniků nebo obchodních řetězců, ale i z oblasti telekomunikací nebo potravinářství. Podle Jana Müllera je pak zpětná vazba veskrze pozitivní a uživatelé výběry záloh používají v rozumné míře a podle všeho v době, kdy peníze skutečně potřebují na nutné výdaje. „Výběry záloh na mzdu se nejčastěji odehrávají během pracovního dne nebo v sobotu, a to přibližně dvakrát měsíčně,“ dodává.
Vyplatí se benefity?
HR manažeři se shodují, že doba nyní není finančně příznivá, i tak však svorně tvrdí, že návratnost zaměstnaneckých benefitů detailně nevyhodnocují, jelikož je pro ně nejdůležitější spokojenost kolegů a konkurenceschopnost firmy na tomto poli. „Každoroční výdaje na benefity se pohybují v řádu vyšších desítek milionů korun. Pro nás je však nejdůležitější mít vysoce kvalifikované, motivované a spokojené zaměstnance,“ říká například Petra Horáková, mluvčí holdingu AKESO, který sdružuje několik zdravotnických zařízení po celé republice.
Stejně reaguje i Aneta Řehková, mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy: „V loňském roce tvořily benefity asi dvě procenta našeho rozpočtu, ale jejich návratnost se nedá vyčíslit finančně. Obecně benefity kompenzujeme náročnost práce našich pracovníků a zabezpečujeme jejich sociální potřeby, což pak přispívá k jejich motivaci a spokojenosti.“ Přiznává však, že finanční náročnost hraje roli při finálním rozhodování o zařazení benefitů do kolektivní smlouvy. Stejně hovoří i HR ředitelka společnosti SatoshiLabs Nina Šikulová: „Pro zavedení benefitu je rozhodující nejen interní poptávka a využitelnost napříč firmou, ale také exekutivní náročnost a udržování bonusu. A samozřejmě nebudeme lhát – zvažujeme i jeho finanční zátěž.“
Kde brát inspiraci
Personální oddělení SatoshiLabs sleduje články, meet-upy nebo podcasty, hlavně ale využívá pro inspiraci na nové benefity interní tipy. Totéž aplikuje v plánování bonusových aktivit i společnost Decathlon, jejíž manažerka odměn a benefitů Markéta Barešová prozradila, že naslouchají svým lidem, jejich potřebám a prosbám: „Pozorujeme také, jakým směrem se ubírá trh. Pořád ale platí, že hodnoty společnosti a její zaměření jsou pro nás určovateli trendu i v oblasti benefitů. Budget na sport nebo sleva na sportovní produkty jsou tak naše základní pilíře.“
AKESO holding pak například pravidelně provádí průzkum mezi zaměstnanci pomocí dotazníku spokojenosti. „Stává se, že některý benefit zařadíme na žádost zaměstnanců. Často vybíráme dle aktuální situace, jako například pronájem stadionu na bruslení či kurz sebeobrany po útoku pacienta na personál v nedaleké nemocnici,“ odkrývá i dramatický rozměr zavádění benefitů mluvčí Petra Horáková. Dalším doporučením, kde hledat inspiraci, jsou také zahraniční média nebo tuzemská školení specializovaných firem.
Jaký konkrétní přístup k zaměstnaneckým benefitům volí firmy napříč spektrem různých odvětví v Česku? Inspirujte se v druhém díle toho článku, který už teď najdete na našem webu.
Autorka: Eva Kupcová