DMP specialista David Choleva: Práce s daty v sázení je výzva, musíme dbát hlavně na soukromí
Sazka je technologickou firmou, která drží prst na krku inovací. Její zaměstnanci dokáží díky datům předpovídat třeba to, jaká je roční hodnota jejích zákazníků nebo vyhodnocovat jejich rizikové chování. Na co všechno v oblasti správy dat v Sazce využívají specialisté umělou inteligenci a jaké další technologie jim pomáhají při práci, odpovídal DMP specialista David Choleva. “Sledujeme trendy a rádi zkoušíme novinky, které se na trhu objevují,” dodává.
Dříve jste pracoval pro nadnárodního prodejce eletroniky, do Sazky jste tedy přišel z retailu. Jaká byla vaše cesta na současnou pracovní pozici?
Nastupoval jsem na pozici DMP specialisty (Data Management Platform), ale dnes už je to jen okrajová náplň mé práce. Mám blíž k technickým náležitostem digitálního marketingu, což je něco, co v Sazce shodou okolností in-house chybělo, takže jsem se této oblasti začal věnovat víc a víc, až moje pozice vykrystalizovala do podoby, jako je dnes.
Je něco, co vás na práci v Sazce překvapilo, nebo co předčilo vaše očekávání?
Upřímně jsem čekal, že vzhledem k okolnostem bude doba růstu už končit, ale firmě se stále daří, což je super. Jsem rád, že pracuju ve stabilní firmě, u které se nemusím bát o budoucnost.
Jaký projekt, na kterém pracujete, vás v poslední době bavil nejvíce?
Můj nejoblíbenější je pLTV (predictive life-time value), ve kterém se snažíme předpovídat, jakou hodnotu má zákazník za rok. Taky mě baví projekt MyBI, díky kterému si může každý po proškolení postavit nad standardizovaným datasetem vlastní reporty. Náramně to urychluje práci s daty. Moje nejoblíbenější část projektu je, když se doručí hotový projekt a začne pomáhat.
Zastavme se ještě u předpovědi roční hodnoty zákazníka. Jak tohle dokážete?
Využíváme k tomu statistické modely. Na základě herního chování našich zákazníků se snažíme předpovídat jejich budoucí hodnotu pomocí machine learningu. Číhá na nás ale i spousta komplikací. Ty nám sice ztěžují práci, ale bereme to jako výzvu. Například jakou půlroční hodnotu zákazníkovi předvídat, pokud ve zkoumaném období třeba 14 dní neudělal žádnou sázku?
Na základě herního chování našich zákazníků se snažíme předpovídat jejich budoucí hodnotu pomocí machine learningu.
Co považujete za největší pracovní výzvu, se kterou jste se setkal?
Pravděpodobně skloubení GDPR a DMA nařízení (Digital Markets Act) s cíli, které má nastavené firma. Celý náš obor má dnes privacy-first orientaci a platí tak pro nás přísná pravidla kvůli soukromí, což je samozřejmě správně, ale pro firmu to znamená velkou výzvu, protože kvůli tomu máme k dispozici daleko méně dat.
Jakou roli hraje ve vaší práci umělá inteligence?
Velmi často ji využíváme při tvorbě databázových dotazů, kde využíváme SQL. A dost často si k ní také chodíme pro rady, když něco nefunguje.
Co nějaké další technologie, které vám pomáhají v práci?
Sledujeme trendy a rádi zkoušíme novinky, které se na trhu objevují. Využíváme třeba server-side měření událostí na webu. Hodně nám pomáhají integrace z Bloomreache do našich marketingových platforem. V oblasti interního reportigu přecházíme na nový typ databáze – data lakehouse. A v poslední době jsme začali řešit například podvody, kdy zákazník na něco klikne a rovnou zaplatí. To se může stát třeba jednoduchým kliknutím na reklamu. Řešíme také invalid traffic, který generují naše marketingové platformy. To ale není ani zdaleka všechno. Každý den prostě přinese něco nového.