Rozhovor

Šéf logistiky a provozu: Logistika je mnohem víc než kamion
z bodu A do bodu B

scroll down

O logistice by dokázal poutavě mluvit celé hodiny. Vidí v ní propojení mnoha oborů a především propojení technologií s lidmi. Ostatně právě na lidech podle něj stojí výsledek. „Můžete mít robotické ruce, automatizované linky… ale zákazník, prodavač i skladník budou vždycky živí lidé,” říká Jaroslav Kop. Co je pro něj na tomto oboru nejzajímavější a co se v něm i po dvaceti letech učí nového?

Jste ve firmě už 20 let. Co vás tu drží? Co vás motivuje zůstat?

Přišel jsem do Lidlu už před otevřením prvních prodejen. Ještě ve chvíli, kdy vše vznikalo, doslova od nuly. Začal jsem v březnu 2003 ve skladu, pokračoval jako juniorní vedoucí pracovník a postupně se přes dalších pět různých pozic dostal do místa, kde jsem nyní. Od ledna 2021 jsem ředitelem pro logistiku a podporu prodeje. Proměnlivost a možnost neustále růst - to je to, co mě tu drží.

Čím je pro vás práce v logistice zajímavá?

Logistika v sobě spojuje vše, co ve firmě našeho typu probíhá. Můžeme mít super produkt. Ten nejlepší sýr za nejlepší cenu. Ale pokud ho nedostaneme k finálnímu zákazníkovi, měli jsme ho zbytečně. Úzce například spolupracujeme s nákupem, řešíme uspořádání prodejen, rozhodujeme o množství zboží v konkrétních akcích, řídíme hospodaření s mraženým zbožím… je toho opravdu hodně a vše musí mít svůj systém.

Baví mě i to, jak je trh dynamický. Ovlivnil ho covid, energetická krize, inflace… s tím vším potřebujeme počítat a pracovat.

Denisa Škantová

… to je skutečně bohatší svět, než si možná mnoho lidí představuje…

Souhlasím. Logistika je totiž ohromně komplexní obor a neznamená jen “naložit něco v bodě A a přemístit to do bodu B.” Jde o to, v jaké teplotě, jak to zkontrolovat, kam to zaskladnit, na jakou pozici, jak dlouho to můžeme na skladě nechat… A to jsme pořád jen u cesty produktu. Každý výrobek navíc generuje odpad. Folie, kartonáž… a tak logistika pokračuje nazpátek odvozem těchto komodit - v souladu s legislativou a našimi pravidly udržitelnosti.

Až ve chvíli, kdy správně zlikvidujeme obaly, skončila cesta jednoho produktu Lidlem. Ve všem musí být systém. Pokud nebudu vědět, kde ten skvělý sýr najdu, a nedokážu ho ve správný moment dostat do regálu, kde chybí, pak ho mám zbytečně.

A pak je ještě jedna věc, která mě na logistice ohromně baví…


Jaká?

Můžu díky ní nahlédnout ven z našeho světa prodejen a skladů. Spolupracujeme s mnoha dodavateli, odpadovými společnostmi, využíváme poolingové paletové systémy… a dostanu se tak k dalším firmám a lidem. Ohromně mě baví i náš tým, protože v jeho rukou je náš úspěch. Můžete mít systémy, kola, kamiony, regály… ale klíčoví jsou vždycky lidé, kteří s tím pracují.

Můžete mít systémy, kola, kamiony, regály… ale klíčoví jsou vždycky lidé, kteří s tím pracují.

Jaroslav Kop

Kdo vás učil vést lidi?

Učil jsem se to postupně. Nastoupil jsem do pracovního procesu už ve dvaceti letech a od začátku mě bavilo druhé vést, ovlivňovat jejich práci. Nejprve šlo o menší týmy, pak o větší… Leaderovství je dobré v tom, že s věkem nabíráte nadhled a na mnoho věcí se dokážete podívat s odstupem. Přirozeně jsem vždycky vyhledával otevřenost a lidskost a to samé se snažím přenášet do svých týmů.

Kolik tedy teď máte ve svých týmech kolegů?

Moje tři oddělení maji dohromady padesát lidi. To zahrnuje logistiku, prodej a podporu prodeje.

Jak vás vlastně firma podporovala v růstu, abyste se dostal až na místo, kde jste?

V každém okamžiku svého fungování, po celých dvacet let, jsem od firmy vždycky dostal velikou důvěru. Lidl je pro mě místo, kde se hledí na potenciál lidí, funguje talent management v praxi a pravidelná zpětná vazba.

Je tu jasně daná struktura. Ke každé pozici patří zodpovědnost a zároveň definované kompetence, které potřebujete mít nebo získat. Je předem dáno, v čem vás firma podpoří a jak dlouho to bude trvat. Díky propracovanému systému máte šanci se každou novou pozici dobře naučit a pak se v ním rozvíjet. To je pro mě to nejcennější.

Denisa Škantová

Můžete se učit a růst i dál? Co vám Lidl v tomto směru nabízí?

Kromě systému zaškolování a následných školení tu v praxi existuje i možnost vyměňovat si zkušenosti s kolegy z jiných zemí. Jezdíme za nimi a oni za námi. Můžeme navnímat, jak některé věci dělají, inspirovat se, vylézt z vlastní škatulky a rozhlédnout se za hranice. To je obrovsky obohacující pro samotné zaměstnance i pro celou firmu.

Prozradíte, čím vším jste tedy ve firmě prošel a co vás nejvíc bavilo?

Po juniorní vedoucí pozici ve skladu, kterou už jsem zmínil, jsem na tři měsíce odjel na praxi do Německa, byl jsem vedoucím oddělení na pražské centrále, pak pět let vedoucím české a slovenské logistiky a oddělení dispozic, jedenáct let obchodním ředitelem logistického centra v Cerhovicích a pak se opět vrátil na centrálu. Nyní jsem zodpovědný za provoz a podporu provozu 319 prodejen a 5 lokálních skladů a spolupracuji na centrálních strategických projektech.

Možnost rotovat mezi pozicemi a odděleními je v Lidlu skutečně jedinečná. Motivuje mě krátkodobá ztráta komfortu, kterou jsem při každé změně zažíval. Překročení vlastních hranic. I v tom je dynamika, kterou mám tak rád. S každým novým místem získáte zkušenosti a potkáte lidi, od kterých se pořád můžete učit.

S každým novým místem v rámci rotace mezi pozicemi a odděleními získáte zkušenosti a potkáte lidi, od kterých se pořád můžete učit.

Jaroslav Kop

Jak vy sám vnímáte firemní kulturu Lidlu? Podle čeho byste ji poznal od jiných?

V Lidlu panuje velká otevřenost. Nemyslím to jako obvyklé klišé, ale jako něco, co můžete mezi lidmi od prvního dne cítit. Tykáme si, což v jednu chvíli vypadalo v německé firmě jako odvážný krok, ale vyplatil se. Panuje tu mezi lidmi respekt a přímost osobního oslovení dovoluje říkat si věci víc na rovinu. Alespoň tak to za sebe vnímám.

Stejně vše stojí na lidech. Můžeme mít robotické ruce, automatické linky, ale znovu se vracíme k tomu, že zákazník i prodavač jsou živí lidé. Stejně jako naše interní týmy.

Co všechno zahrnuje práce v logistice Lidlu? Jaké pozice nabízíte?

Máme pět logistických center, z nichž každé má pod sebou desítky prodejen. S podporou centrály žije každé z nich svůj vlastní život a má vlastní sklad o rozloze kolem 40 000 metrů čtverečních. Důležité jsou tam řadové pozice skladníků, kompletářů, dispečerů, disponentů, ve střední linii pak manažeři týmů skladů a ve vedení vedoucí úseků až po vedoucího celého skladu.

Na konci roku 2024 navíc budeme otevírat šesté logistické centrum v Bravanticích u Ostravy, tam právě stavíme kompletní tým od začátku.

Na úrovni centrály také procházíme změnami, aktuálně hledáme konzultanty skladové logistiky, zodpovědné za proškolování lidí a implementaci systémů ve spolupráci s německou centrálou.

Na závěr trochu osobní otázka - když jdete sám na nákup do Lidlu, čeho si všímáte?

Samozřejmě i na nákupu se rozhlížím kolem sebe. Je těžké odmyslet se od toho, že jsem s Lidlem tolik let svázán. Dívám se, jestli je čisto, jestli je zboží dostupné, jestli je maso čerstvé… ale zároveň vím, že všude se může vloudit nedokonalost a že člověk není robot.
Nejvíc ze všeho si stejně všímám atmosféry. Když do prodejny vstoupím, vnímám vstřícnost? Nebo je mezi kolegy napětí? Jsou tu lidé zorganizovaní a vědí, co mají dělat? To poznám poměrně rychle. A nejvíc cítím naladění zákazníků ve frontě u pokladen. Tam bývám neklidný, když to neodsýpá, a raději pouštím lidi před sebe.

Denisa Škantová

Jaroslav Kop,
ředitel logistiky a provozu

Je od ledna 2021 ředitelem logistiky a provozu Lidlu v České republice. Ve firmě působí od roku 2003 a postupně prošel řadou logistických a obchodních pozic, stejně jako zahraničních stáží. Aktuálně vede tři týmy - logistiky, prodeje a podpory prodeje. Zajímá ho optimalizace systémů a procesů v propojení s lidmi a jejich potenciálem.

Sledujte nás
na sociálních sítích