Možnost neustále profesně růst díky propracovanému talent managementu, úzké propojení technologií s lidmi, rotace mezi pozicemi, odděleními i zeměmi. Práce v Lidlu je velmi pestrá a nese s sebou dynamiku, důraz na výkon i výsledek a často i nefalšovanou dřinu, kterou ale výrazně zmírňuje všudypřítomná digitalizace procesů. Firma si zároveň velmi váží loajality a dokáže náročnost zaměstnání svým lidem náležitě kompenzovat.
Počet zaměstnanců:
přes 12 000
Počet poboček:
přes 315
Dress code:
smart casual
Tykání nebo vykání:
tykání
Dog friendly office:
ne
Anglicky mluvící kolegové:
ano
Kanceláře:
open space
Eventy pro zaměstnance:
ano
Fungování týmů:
úzká spolupráce, vzájemná nápomoc
Kariérní růst uvnitř společnosti:
ano, velmi podporovaný, interní postupy jsou důležitá součást náboru + běžně možnost dalšího odborného vzdělávání
Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí:
program job rotace, v rámci něhož firma vysílá své lidi do zahraničí, ale také vítá nové kolegy ze zahraničí
Když se řekne Lidl, logicky se člověku vybaví prodejny a slogany “správná volba” nebo “jednička v čerstvosti”. Málokdo ale tuší, že za tím, aby v regálech mohl najít, co potřebuje, se skrývá precizně seřízené soukolí několika tisíc lidí, kde do sebe všechno zapadá. Nákup, logistika a automatizace, analýzy trhu i nákupního chování, produktový management, kontrola kvality i firemních procesů, vývoj designu produktů, marketing, IT, podpora prodeje a mnoho dalšího.
Přes všechnu digitalizaci, robotiku, moderní technologie a jasně nastavená pravidla hry je tu pořád na první místě člověk a lidský faktor. Každý má svou zodpovědnost i jasně definované kompetence. Člověk tu zároveň vnímá velkou otevřenost a přirozený vzájemný respekt mezi kolegy. Klišé? Kdepak. Tady je to cítit hned od prvního setkání s #teamlidl.
Nastoupit na jednu pozici a pokud člověk chce, tak i růst v daném oboru klidně až na příčky nejvyšší, je v Lidlu samozřejmost. A jedna z možností. Ta druhá je rozletět se napříč obory, získat neuvěřitelné množství zkušeností, naučit se nebát výzev a skočit po hlavě i do neznámých vod. To všechno v tuzemsku i mezinárodním prostředí.
Lidl se netají tím, že práce je tu náročná a akční, ale zároveň nadmíru pestrá. „Je to jízda a všichni jedeme na dvě stě procent. Člověk se tu rozhodně nenudí a potkáte tu opravdu zajímavé lidi,” popisuje specialistka péče o zaměstnance Thao My Motyčková.
Její slova se tak spojují v jedno, pro Lidl velmi důležité, a tím je týmovost. Tenhle spirit tu navnímáte z každého meetingu, společné práce na malých i velkých projektech, nebo jen tak u kafe v kuchyňce. Není proto vůbec těžké do #teamlidl zapadnout.
„Nehledáme nejlepšího z nejlepších, ale člověka, kterému nabízená pozice perfektně sedne,” prozrazuje personální ředitel Filip Jičínský. Společnost si zároveň podle něj velmi váží loajality zaměstnanců a investuje do jejich dlouhodobého profesního rozvoje. „Loni jsme povýšili na vyšší pozice sedm set interních lidí, což je úctyhodné číslo, “ doplňuje HR ředitel.
Jedním z pilířů strategie Lidlu je Global Mobility – vysílání zaměstnanců do zahraničí. Lidé tak mají příležitost získat nové zkušenosti, využívat aktivně znalosti cizích jazyků, poznávat nové kultury a navazovat kontakty s kolegy v zahraničí. Obecně je program Job rotace otevřený zájemcům dvakrát do roka a průměrně stráví v zahraničí 12 až 24 měsíců. Uchazeči musejí splňovat výběrová kritéria (hodnocení, doba působení v Lidlu, jazykové znalosti, vhodné pro uchazeče od pozice specialisty a podobně). Nejčastěji odjíždějí kolegové do Německa, ale mohou si vybírat ze všech zemí, kde Lidl působí.
Být u zrodu úplně nových produktů, od prvotní myšlenky, přes analýzu trhu a zákaznické chování, vyjednávání s dodavateli až po uvedení výrobku na prodejnu. Naučit se souslednost procesů v rámci produktového managementu, kontroly kvality i vývoje designu obalů. Nebo třeba sám či sama přijít s nápadem na novinku, kterou si opravdu nakonec lidé mohou koupit. Práce v nákupu je v Lidlu rozhodně všechno, jen ne nuda.
Může být i velmi zajímavou zkušeností pro studenty a čerstvé absolventy škol. Poměrně brzy si totiž mohou sáhnout na opravdu zodpovědné úkoly, dostanou se k relativně velkým výzvám a výsledky své práce vidí na vlastní oči na prodejnách. „I mně udělalo radost, když jsem poprvé viděl na regálech věci, které se zrodily v mojí hlavě. Tenkrát to byla řada proteinových mléčných výrobků,” popisuje vlastní zkušenost vedoucí úseku nákupu Jan Hendrych a rovinu dodává, že bez ostrých loktů, tahu na branku a schopnosti vyrovnat se snadno s časovým presem, se dobrý nákupčí neobejde. „K tomu všemu musíte být ještě dobrým vyjednavačem i analytikem,” doplňuje s úsměvem člověka, který ví, o čem mluví.
Práce pro dynamický potravinový retail by se dala shrnout pod dvě výstižná slova – dynamika a náročnost. Lidl to moc dobře ví a dokáže tlak na efektivitu a výsledky svým lidem dobře kompenzovat. Není to jen o podpoře wellbeingu, Family days nebo akcích, jako jsou Dny zdraví. Je to i důraz na flexibilitu, práce z domova u všech pozic, kde je to možné nebo fungování přímého nadřízeného jako skutečné profesní opory. A v neposlední řadě i jistota stabilního zaměstnání.
Firemní kultura tady není žádná fráze a má opravdu pevné základy. „Dbáme na otevřenou komunikaci, diverzitu, důležitost zpětné vazby a velmi si vážíme loajality,” upozorňuje specialistka péče o zaměstnance Thao My Motyčková. A právě pro otevřenou komunikaci jsou jedním opěrných bodů také firemní důvěrníci. „Jsou v úzkém kontaktu s lidmi na centrále, na prodejnách i logistických centrech a nedílnou součástí jejich agendy je podpora zaměstnanců, kontakt s nimi a naslouchání,” dodává.
Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“
A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.
Více na lidl.cz/odpovednost
Lidl pro většinu lidí in house znamená dynamiku, každodenní zvládání výzev a nečekaných úkolů, možnost učit se nové věci, poznávat nové kolegy a taky touhu být zase o něco lepší, než člověk aktuálně profesně je. To všechny přirozeně žene kupředu. „Baví mě zdolávat výzvy různého druhu a tím objevovat své skryté schopnosti a zlepšovat je,” potvrzuje Jaroslav Bělovský, vedoucí oddělení kvality. A ruku v ruce s tím se posouvají i nastavené cíle a projekty tím správným směrem. „V tak velké společnosti člověk potřebuje spoustu trpělivosti, empatii, ale opravdu taky i ostré lokty,” vypráví PR specialistka Michaela Knappeová.
Zaměstnanci tu ve velké míře oceňují pestré možnosti osobního růstu a vzdělávání a taky podporující přístup svých manažerů. „V Lidlu jsem poprvé zjistila, jaké to je, když vás nejen kolegové ale i nadřízení podporují ve vašich nápadech, ať už se zdají být jakkoliv šílené. Je skvělé, když za vámi vaši nadřízení stojí a vy víte, že se o ně můžete kdykoliv opřít,” říká vedoucí týmu personální administrativy, Viktória Štefánková.