Česká spořitelna: Osobním bankéřům jde teď o finanční zdraví klientů. Prodavači produktů jsou minulostí

Co vědět o České spořitelně?

Pryč je doba, kdy typický bankéř fungoval jako prodejce finančních produktů trénovaný v poker-face. Česká spořitelna právě prochází revoluční změnou a vpouští do práce bankéřů čerstvý vítr ve třech oblastech: v přístupu ke klientům, ve využití technologií a v systému odměňování. Co znamená v každodenní praxi pojem „finanční zdraví“ a jak se s novou strategií bankéřům žije?

Z České spořitelny se stává instituce, která cíleně pomáhá klientům v oblasti jejich finančního zdraví. I proto je práce osobního bankéře v mnohém jiná než dřív. Funguje více jako konzultant a pomáhá udržovat lidem finance ve zdravé rovnováze. Nejúspěšnějším bankéřem je tak nově ten, jehož klientům se ve finančním životě nejlépe daří. I v souvislosti s tím se banka celkově adaptuje na progresivnější formy vedení a šlape do technologických inovací, aby svým závazkům vůči klientům opravdu dostála. Z obří finanční instituce se tak stalo místo, kde se lidé mohou cítit pracovně dobře, učit se novým věcem a rozvíjet naplno svůj potenciál.

Benefity v České spořitelně

Délka dovolené
42 dnů volna (25 dní dovolené, 5 dní zdravotního volna bez udání důvodu, 1 den volna navíc každý měsíc pro skvělý work-life balance), 2 dny na charitu

Home office / full remote
home office 1 den v týdnu

Vzdělávání zaměstnanců:
mentoring, coaching, Seduo, Red Button, manažerské kurzy, mastermind skupiny, individuální vzdělávání podle vlastního výběru

Počítač/mobil od zaměstnavatele
ano

Další benefity
balíček v hodnotě 74 100 Kč, který lze rozdělit mezi stravenky, penzijní připojištění a cafeterii, Multisport karta, zaměstnanecké slevy, odměna za doporučení kolegy, volno pro rodiče a pro těhotné, příspěvek na hlídání, individuální zdravotní péče u lékaře, EAP odborné poradenství v oblasti práva a psychologie

Firemní kultura v České spořitelně

Počet zaměstnanců
+9800

Počet poboček
398

Dress code
business casual pro zaměstnance, kteří jsou v kontaktu s klienty

Tykání nebo vykání
klientům vykání, mezi kolegy převažuje tykání

Dog friendly office
ne

Anglicky mluvící kolegové
ne

Pobočky
všechny procházejí postupnou modernizací do nového formátu, aby byly příjemné pro zaměstnance i klienty

Eventy pro zaměstnance
Spořka Fest, vánoční večírky, teambuildingy, vyhlášení hvězdy Spořky, akce Spořka Českem, Do práce na kole, charitativní dny.

Kariérní růst uvnitř společnosti
růst v týmech i mezi odděleními. Interní aplikace MyCraft mapuje kompetence a nastavuje individuální rozvojové plány.

Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí
ano

Jak vypadá jeden pracovní den osobní bankéřky ve Spořce? Co všechno se do něj vejde, s kolika klienty je v kontaktu a jak, co ji na práci baví a co jí pomáhá?

Práce ve Spořce se od podlahy změnila

Příkladem téhle změny je i Sandra a její celkový přístup k práci bankéřky. Jako všichni její kolegové bankéři se stará o to, aby klienti měli přesně to, co potřebují. To znamená být každý den v kontaktu s lidmi uvnitř i vně banky, plánovat offline i online schůzky a přicházet s vlastními nápady na to,  jak konkrétním lidem zefektivnit správu financí. Se Sandřinou odbornou podporou dokážou své výdaje plánovat a vyhnout se rizikům jednotlivci i firmy.

Sandra pracuje naplno, i přesto si může dovolit zaváhat nebo nevědět, protože má v zádech tým profíků ochotných podělit se o své zkušenosti. Úkolem osobního bankéře už totiž není prodat co nejvíc produktů, jako tomu v bankách obvykle bývá, ale mít spokojené klientské portfolio, postavené na osobních vztazích. Třeba tak dobrých, že se odpoledne společně potkají i na lekci jógy.

Jakou roli hrají na pobočkách supermoderní tablety, sbírání dat, půlroční zaučování bankéřů i digitální gurus?

Koho právě teď hledají v České spořitelně? Podívejte se, jestli nenajdete místo právě pro vás!

Prohlédnout volné pozice

Česká spořitelna staví na nové strategii. Svůj úspěch v ní spojuje s úspěchem svých klientů a dala si za cíl pečovat o jejich finanční zdraví. K tomu potřebuje do svých týmů moderní bankéře s progresivním přístupem: Zatímco se z banky stává bezpečné místo pro správu soukromých i firemních financí, úspěšným bankéřem se stává člověk, který chce své zkušenosti upřímně využívat ve prospěch lidí a jejich finanční prosperity. Zkrátka k tomu, aby se klientům Spořky v životě dobře dařilo.

K vítězství je potřeba celý tým

Petr je jako leader pobočkové sítě spolu se svým týmem zodpovědný za 4000 zaměstnanců a 4,5 milionu klientů.  V České spořitelně se stará o celou pobočkovou síť, klientské centrum nebo o premium služby Erste Premier. A je hrdý na odvahu své banky přestat „prodávat produkty“ a začít místo toho pečovat o finanční zdraví klientů. 

„Sám jsem příkladem toho, že Spořka umožňuje neomezené kariérní možnosti,“
popisuje Petr Ropický, který začínal na pobočce jako řadový bankéř. Půlku svého života hrál profi hokej a do své současné práce si z toho přinesl mimo jiné i to, že sám v týmové hře nikdy nevyhraje. I proto si dává záležet na spolupráci v týmu a leadership dovednostech, stejně jako celá Spořka. „Inspirovat druhé může jen ten, kdo je sám ochotný nechat se inspirovat,“ dodává šéf pobočkové sítě.

Leader v České spořitelně: Proč má vždycky dveře otevřené a je pro kolegy člověkem, který vytváří bezpečné prostředí, a jak zásadní je pro něj seberozvoj?

Osobní bankéřka Michaela Frycová: Jsme doktoři přes peníze

Přečíst rozhovor

Jak se liší práce nového FHC bankéře od klasického přístupu ke klientům?

Osobní bankéř hlavně jako konzultant

Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“ 

A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.

Jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít osobní bankéř? Proč je důležitá i velká dávka empatie a v čem konkrétně klientům pomáhá?

Osobní bankéř hlavně jako konzultant

Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“ 

A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.

4 klíčové cíle České spořitelny do roku 2025

Na práci bankéřky mě nejvíc baví ta rozmanitost. Během jednoho dne mohu klientům pomoci vyřešit celou škálu problémů.

Martina Hrdličková, osobní bankéřka plus

Dát lidem důvěru a rozvíjet talent

Práce osobních bankéřů se s novou strategií Spořky proměňuje. Protože je jejich hlavním cílem finanční zdraví klientů namísto čistého prodeje produktů, nese to s sebou i moderní přístup k rozvoji a vedení lidí. Leadeři České spořitelny rozvíjejí osobní iniciativu, spolupráci uvnitř týmů a vzájemnou podporu místo rivality. „Jednou z věcí, která mě na vedení týmu nejvíc baví, je rozvoj mých lidí a to, že jim mohu pomoci v jejich kariérním růstu,“ říká manažerka pobočky Romana Pešková. 

Každý osobní bankéř má v České spořitelně svůj kmenový tým, ze kterého čerpá podporu a se kterým sdílí své vlastní zkušenosti. „Každý z nás se do hloubky specializuje na trochu jinou oblast. Někomu je bližší financování nemovitostí, jiný detailně sleduje akciové trhy. Sdílíme společně aktuální trendy a můžeme například využít know-how svých kolegů pro klienty, kteří potřebují vysoce specializované poradenství,“ doplňuje osobní bankéřka Michaela Frycová.

V čem teď pomáhá osobní bankéř víc než dřív? Co konkrétně na téhle práci baví samotné bankéře a jaký přístup má mít podle nich ten „správný“ manažer?

Anketa: Jak konkrétně se strategie FHC propisuje do vaší práce a práce vašeho týmu?

Nikos Bekakis
Manager of Customer Service

Způsobila velkou změnu v uvažování nad prodeji našich produktů. Dříve  jsme postupně plnili produktové plány a pro každý produkt jsme hledali vhodného klienta, nyní pro každého klienta hledáme vhodný produkt tak, aby mu pomohl v jeho aktuální a budoucí životní situaci. Navíc vedle projektu vzdáleného poradenství vedeme všechny naše bankéře na naší infolince k tomu, aby i při  vyřizování  servisních úkolů vedli klienty k většímu finančnímu zdraví.

Daniela Pešková
Členka představenstva pro Retail Banking

Upravili jsme koncept poradenství a plánujeme nabízet nové produkty týkající se každodenního života a související s finančním zdravím. Například životní pojištění, vyřízení dotací na tepelné čerpadlo nebo pomoc s vyřízením příspěvků na bydlení. Tím chceme klienty ještě více motivovat ke změně finančních návyků. To vše se nyní odráží v odměňování bankéřů. 

Pro zajištění bonusu již nestačí splnit jen prodejní cíle. Bankéř musí navíc zhodnotit celkovou finanční kondici klienta, a především mu nabídnout řešení, která zlepšují jeho finanční zdraví a nemají nutně prodejní charakter.

Martin Dvořák
Head of HR Services for Managers

Promítá se do fungování celého týmu i do výběru nových lidí. Pomohla nám vytvořit pro lidi v bance takové podmínky, aby ve své práci mohli vnímat finanční zdraví klientů jako absolutní prioritu. Je to například nový systém hodnocení, odborná podpora v rámci týmů nebo neustálé vzdělávání. Strategie FHC se odráží i v náboru – hledáme lidi schopné pracovat s moderními technologiemi a zároveň s touhou dlouhodobě pomáhat druhým.

Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na našem trhu. Její kořeny sahají až do roku 1825. S jejími 4,5 miliony klientů se zároveň jedná o největší tuzemskou bankovní instituci. Od roku 2000 je Spořitelna součástí silné středoevropské Skupiny Erste. Své služby poskytuje jednotlivcům, malým a středním podnikům, městům a obcím, financuje ale i velké korporace a poskytujeme služby v oblasti finančních trhů. Mnoho produktů společnosti patří k technologickým pionýrům – Spořitelna iniciovala například celostátní službu bankovní identity, která jejím klientům umožňuje jednoduché přihlášení do portálů státní správy nebo internetové nákupy, jako první ale třeba taky v Česku rozjela možnost platit bezkontaktně pomocí Apple Pay.

Sledujte nás na sociálních sítích

Související profily

IT České spořitelny: Projekty, které odsýpají, moderní technologie a promakaný leadership

Poznat firmu