Pryč je doba, kdy typický bankéř fungoval jako prodejce finančních produktů trénovaný v poker-face. Česká spořitelna právě prochází revoluční změnou a vpouští do práce bankéřů čerstvý vítr ve třech oblastech: v přístupu ke klientům, ve využití technologií a v systému odměňování. Co znamená v každodenní praxi pojem „finanční zdraví“ a jak se s novou strategií bankéřům žije?
Z České spořitelny se stává instituce, která cíleně pomáhá klientům v oblasti jejich finančního zdraví. I proto je práce osobního bankéře v mnohém jiná než dřív. Funguje více jako konzultant a pomáhá udržovat lidem finance ve zdravé rovnováze. Nejúspěšnějším bankéřem je tak nově ten, jehož klientům se ve finančním životě nejlépe daří. I v souvislosti s tím se banka celkově adaptuje na progresivnější formy vedení a šlape do technologických inovací, aby svým závazkům vůči klientům opravdu dostála. Z obří finanční instituce se tak stalo místo, kde se lidé mohou cítit pracovně dobře, učit se novým věcem a rozvíjet naplno svůj potenciál.
Počet zaměstnanců
+9800
Počet poboček
398
Dress code
business casual pro zaměstnance, kteří jsou v kontaktu s klienty
Tykání nebo vykání
klientům vykání, mezi kolegy převažuje tykání
Dog friendly office
ne
Anglicky mluvící kolegové
ne
Pobočky
všechny procházejí postupnou modernizací do nového formátu, aby byly příjemné pro zaměstnance i klienty
Eventy pro zaměstnance
Spořka Fest, vánoční večírky, teambuildingy, vyhlášení hvězdy Spořky, akce Spořka Českem, Do práce na kole, charitativní dny.
Kariérní růst uvnitř společnosti
růst v týmech i mezi odděleními. Interní aplikace MyCraft mapuje kompetence a nastavuje individuální rozvojové plány.
Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí
ano
Příkladem téhle změny je i Sandra a její celkový přístup k práci bankéřky. Jako všichni její kolegové bankéři se stará o to, aby klienti měli přesně to, co potřebují. To znamená být každý den v kontaktu s lidmi uvnitř i vně banky, plánovat offline i online schůzky a přicházet s vlastními nápady na to, jak konkrétním lidem zefektivnit správu financí. Se Sandřinou odbornou podporou dokážou své výdaje plánovat a vyhnout se rizikům jednotlivci i firmy.
Sandra pracuje naplno, i přesto si může dovolit zaváhat nebo nevědět, protože má v zádech tým profíků ochotných podělit se o své zkušenosti. Úkolem osobního bankéře už totiž není prodat co nejvíc produktů, jako tomu v bankách obvykle bývá, ale mít spokojené klientské portfolio, postavené na osobních vztazích. Třeba tak dobrých, že se odpoledne společně potkají i na lekci jógy.
Česká spořitelna staví na nové strategii. Svůj úspěch v ní spojuje s úspěchem svých klientů a dala si za cíl pečovat o jejich finanční zdraví. K tomu potřebuje do svých týmů moderní bankéře s progresivním přístupem: Zatímco se z banky stává bezpečné místo pro správu soukromých i firemních financí, úspěšným bankéřem se stává člověk, který chce své zkušenosti upřímně využívat ve prospěch lidí a jejich finanční prosperity. Zkrátka k tomu, aby se klientům Spořky v životě dobře dařilo.
Petr je jako leader pobočkové sítě spolu se svým týmem zodpovědný za 4000 zaměstnanců a 4,5 milionu klientů. V České spořitelně se stará o celou pobočkovou síť, klientské centrum nebo o premium služby Erste Premier. A je hrdý na odvahu své banky přestat „prodávat produkty“ a začít místo toho pečovat o finanční zdraví klientů.
„Sám jsem příkladem toho, že Spořka umožňuje neomezené kariérní možnosti,“ popisuje Petr Ropický, který začínal na pobočce jako řadový bankéř. Půlku svého života hrál profi hokej a do své současné práce si z toho přinesl mimo jiné i to, že sám v týmové hře nikdy nevyhraje. I proto si dává záležet na spolupráci v týmu a leadership dovednostech, stejně jako celá Spořka. „Inspirovat druhé může jen ten, kdo je sám ochotný nechat se inspirovat,“ dodává šéf pobočkové sítě.
Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“
A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.
Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“
A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.
Práce osobních bankéřů se s novou strategií Spořky proměňuje. Protože je jejich hlavním cílem finanční zdraví klientů namísto čistého prodeje produktů, nese to s sebou i moderní přístup k rozvoji a vedení lidí. Leadeři České spořitelny rozvíjejí osobní iniciativu, spolupráci uvnitř týmů a vzájemnou podporu místo rivality. „Jednou z věcí, která mě na vedení týmu nejvíc baví, je rozvoj mých lidí a to, že jim mohu pomoci v jejich kariérním růstu,“ říká manažerka pobočky Romana Pešková.
Každý osobní bankéř má v České spořitelně svůj kmenový tým, ze kterého čerpá podporu a se kterým sdílí své vlastní zkušenosti. „Každý z nás se do hloubky specializuje na trochu jinou oblast. Někomu je bližší financování nemovitostí, jiný detailně sleduje akciové trhy. Sdílíme společně aktuální trendy a můžeme například využít know-how svých kolegů pro klienty, kteří potřebují vysoce specializované poradenství,“ doplňuje osobní bankéřka Michaela Frycová.