Valeo: Svět automobilů bude jiný. Naše technologie změní způsob, jak auta používáme
Automobilky čelí v poslední době řadě výzev. Kromě aktuálního nedostatku komponent pro výrobu řeší i dlouhodobé výzvy jako zpřísňování emisní i bezpečnostní legislativy a v důsledku toho nástup elektromobilů a systémů autonomního řízení. S řešením těchto výzev pomáhají automobilkám dodavatelé, jakým je například Valeo. Firma tak vidí v autoprůmyslu zářnou budoucnost.
Valeo dnes patří k předním dodavatelům komponent v oblastech, které jsou pro automobilky životně důležité – kamery, ultrazvukové, radarové i laserové senzory a na nich postavené systémy, které jsou hlavním vývojovým a výrobním artiklem této technologické společnosti se sídlem v pražské Hostivaři, v autech zdomácněly, nebo v nich v následujících letech zdomácní.
Z „obyčejných“ aut se stávají špičkové stroje, které se mohou v technické vyspělosti měřit s produkty leteckého průmyslu. Možná i proto ve Valeu pracují také inženýři, kteří se původně věnovali oblasti letectví. Ukazuje to, jak pestrý automobilový svět dnes je a jak široké možnosti uplatnění nabízí.
Jak se daří autoprůmyslu?
Pravdou samozřejmě je, že autoprůmysl nezažívá své nejrůžovější období. V důsledku vleklé pandemie koronaviru a nyní také kvůli válce na Ukrajině se odvětví potýká s nedostatkem komponent pro výrobu. Podle dat Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) se v roce 2021 na celém světě vyrobilo něco přes 80 milionů aut (osobních i užitkových včetně nákladních, autobusů a podobně), což vrací světový autoprůmysl z hlediska objemu výroby na úroveň roku 2011.
Co vědět o Valeu?
V celosvětovém měřítku patří Valeo mezi největší dodavatele technologií v automotive průmyslu. Vyvíjí hi-tech produkty, které dělají řízení auta nejen pohodlnější, zábavnější, bezpečnější, ale taky šetrnější k životnímu prostředí – konkrétněji se Valeo Česko věnuje vývoji a výrobě senzorů a kamer potřebných pro autonomní jízdu vozidel nebo vývoji a výrobě důležitých prvků elektromobility. Kromě vývojového centra má u nás Valeo taky pět moderních výrobních závodů a neustále hledá schopné inženýry, kteří chtějí posouvat svět moderní dopravy.
PODCAST
Jakub Drahorád vede výrobní závod Valeo v Rakovníku.
Zapáleně mluví nejen o budoucnosti dopravy, ale i o robotizaci výroby, ve které je jeho firma hodně daleko. Kdy bude mít každý zaměstnanec svého vlastního robota a jaká kritéria má společnost na 400 nových kolegů, které právě teď hledá?
Nicméně Valeo, zdá se, realitu nepociťuje až tak černě – coby dodavatel moderních řešení pro automobilky roste téměř po celou tuto dobu. Zatímco v roce 2010 měl koncern světové tržby přes devět miliard eur, v roce 2021 počítal s více než 17 miliardami. A v roce 2025 firma plánuje tržby ve výši 24 miliard. „Sedmdesát procent z toho již máme v předobjednávkách zajištěno,“ říká Gábor Iffland, mluvčí české pobočky Valea.
Počet vyrobených automobilů v letech (celosvětově)
Po roce 2010 začala auta dostávat moderní vymoženosti – Audi vybavilo model A8 infotainmentem MMI Touch, BMW umožnilo k autu připojit iPod a začínaly experimenty s propojením auta a hudebního přehrávače. Volvo zavedlo v roce 2011 systém nouzového brzdění při detekci hrozící srážky s chodcem. O více než deset let později jsou taková řešení v moderních autech v podstatě samozřejmostí. „Představme si, co nás čeká za dalších deset let. První auta vybavená LiDARem od Valea dnes umějí fungovat s autonomním řízením úrovně 3 a my víme, že celé odvětví je zatím teprve na začátku,“ naznačuje Miloš Kruml, vedoucí vývoje LiDARových senzorů, co nás čeká. Odhady totiž mluví až o 30 procentech vozů, které by v roce 2030 měly zvládnout autonomní řízení úrovně 3. (Což znamená podmíněnou automatizaci („eyes off“), kdy se řidič v definovaném prostředí nemusí plně věnovat řízení, dokud ho k tomu auto samo nevyzve – pozn. red.).
A právě na zdokonalování této technologie v pražském vývojovém centru firmy lidé z Valea intenzivně pracují. Vzhledem k očekávanému růstu v oblasti autonomního řízení i v dalších oblastech, jimž se Valeo věnuje, plánuje firma velký růst, se kterým souvisí i rozšiřování vývojového centra v Praze.
LiDAR
LiDAR je zkratka Light Detection And Ranging. Jde o metodu dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. U autonomních aut jde o jeden z nejdůležitějších senzorů, který má umožnit právě rozvoj plně autonomního řízení. LiDAR v podstatě pomáhá autu „vidět“ a rozpoznávat tak překážky a pohyb. Valeo je první firmou, která svůj LiDAR senzor a na něm postavené řešení uvedla do sériové výroby a momentálně jej dodává do všech tří vozů (Mercedes S, Audi A8 a Honda Legend), které za určitých podmínek umožňují plně autonomní jízdu, kdy se řidič nemusí věnovat řízení. Tyto podmínky ale kromě schopností systémů vozů ovlivňuje i legislativa.
Technologie ze světa sci-fi
Právě tito lidé budou v následujících letech spoluutvářet budoucnost automobilismu. A to bez nadsázky – Valeo patří na světovou špičku v oblasti asistenčních a autonomních systémů i v řadě dalších oblastí a skutečně určuje do jisté míry trendy. „U nás máte možnost rozvíjet nápady, které by ještě před několika lety spadaly do říše sci-fi,“ usmívá se Leoš Dvořák, ředitel pražského vývojového centra Valeo.
Video
Že se automobilovému průmyslu daří víc, než to vypadá z médií, dokazuje fakt, že Valeo v Česku hledá letos 400 nových kolegů. Jde o pozice z oblasti mechanické konstrukce, hardwaru, softwarového inženýrství, DevOps inženýrství a taky o experty na robotiku a automatizaci.
Firemní kultura ve Valeu
Počet zaměstnanců: 4000 v Česku, 103 000 celosvětově
Počet poboček: 1 vývojové centrum, 5 výrobních závodů, testovací polygon (vše v Česku)
Dress code: Neformální
Tykání nebo vykání: Převážně tykání, ale nejde o pravidlo
Dog friendly office: Ne
Anglicky mluvící kolegové: Ano
Kanceláře: Open space
Eventy pro zaměstnance: Celofiremní sportovní akce, novoroční večírky, další teambuilding aktivity v režii jednotlivých týmů
Kariérní růst uvnitř společnosti: Program interní a mezinárodní mobility, výběr mezi manažerskou a expertní kariérní dráhou
Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí: Ano, mezinárodní mobilitu Valeo silně podporuje
Mimochodem zavzpomínejte, co vás fascinovalo na autech v dětství. Byl to jejich fascinující design? Rychlost? Nebo každá nová technická vymoženost, která se v autech objevila? Možná jste měli nad postelí plakát Lamborghini Countach, Diablo, nebo Murciélago, ale stejně fascinující jako tahle auta byly i technologické vychytávky jako první elektromobily, airbagy nebo digitální přístrojová deska.
Dnes nás může fascinovat třeba auto bez emisí, které nebude bourat a bude možná skutečně jezdit samo. Vášeň pro technologie z automobilového světa nemizí, byť je řev mnohaválcových motorů postupně nahrazován tichým bzučením elektromobilu. To ovšem neznamená, že se mění jejich společenská role a že před sebou nemají velkolepou budoucnost.
Krátkodobé potíže autoprůmysl překoná a ony dlouhodobé výzvy pomohou vyřešit právě i dodavatelé jako Valeo. Firmu mimochodem ve větší míře nepoznamenaly ani potíže s dodávkami čipů, byť je na nich závislá. „Využíváme velmi moderní a vyspělé čipy, jejichž dodávky máme dlouhodobě i s ohledem na plánovaný růst zajištěny,“ říká Gábor Iffland.
23. 11 . - Den chytrých aut v Praze
Na této akci se dozvíte jak se vyvíjí a testují auta a nové technologie, a také jaké to je pracovat pro Valeo.
Podrobnosti o akci najdete tady
Vše pro autonomní auta a elektromobily. Valeo vyvíjí techniku i v Česku
Valeo v Česku provozuje velké vývojové centrum v Praze, testovací polygon v Milovicích a pět moderních výrobních závodů. Technika, na které tu zaměstnanci Valea pracují, pak míří do celého světa. Praha je totiž důležitým centrem pro vývoj kamerových systémů a nejnověji také LiDARových řešení.
„Když dnes usednete do automobilu s nějakým asistenčním systémem, máte asi 30% pravděpodobnost, že v tom voze je nějaká technika od Valea,“ líčí Gábor Iffland z české pobočky společnosti. To ukazuje, jak významným hráčem (nejen) na poli asistenčních systémů a autonomní mobility Valeo je. Firma patří k předním světovým dodavatelům řešení v těchto oblastech a právě v Praze významnou část z nich zdejší inženýři vyvíjejí.
ROZHOVOR
Ředitel vývojového centra Valeo Leoš Dvořák: Lidi, kteří milují auta, bude práce pro Valeo vždycky bavit
Pražské laboratoře umožňují vývoj a testování všech druhů senzorů od těch ultrazvukových a radarových, v poslední době ovšem narůstá důležitost kamer a LiDARů. „Kamerové systémy jsou nezbytné pro většinu systémů aktivní bezpečnosti, které odpovídají požadavkům na bezpečnost organizace Euro NCAP,“ vysvětluje Leoš Dvořák. „Bez LiDARu se zase neobejdete, pokud má vaše auto zvládnout autonomní jízdu,“ dodává.
Špičková technika a demokratizace
Valeo v těchto oblastech vsadilo na intenzivní rozvoj, na kterém se velkou měrou podílejí i české pobočky. Třeba v případě kamer má pražské centrum na starosti architekturu systému a samotné testování, zatímco optiku nebo software kamerových systémů vyvíjejí jiné pobočky Valea po světě. Zároveň v Česku Valeo vyrábí nejnovější kameru, která má úhel záběru 100° a díky tomu sama postačí pro funkci většiny asistenčních systémů, které Euro NCAP vyžaduje pro zisk dobrého hodnocení auta. Kamera je zářným příkladem demokratizace moderní techniky – automobilky díky jediné kameře místo více senzorů ušetří a pokročilé asistenční systémy tak mohou lidem nabídnout i v dostupnějších autech.
Video
Na jaké konkrétní projekty si můžete sáhnout v českém Valeu? V poslední době to byl třeba vývoj a výroba senzorů pro autonomní jízdu úrovně 3 u dnes už sériově vyráběné Hondy.
Pražské vývojové centrum je pak klíčovým hráčem při vývoji LiDARových systémů. „Optická, mechanická i hardwarová část, návrh plošných spojů i způsobů zpracování signálu, to je vše z většiny dílem českého vývojového centra,“ popisuje Iffland s tím, že inženýři z místní pobočky samozřejmě spolupracují s kolegy po celém světě. „Ovšem testování, to je téměř výhradně naše záležitost,“ vyzdvihuje důležitost české pobočky.
Je to i díky polygonu v Milovicích, který je jediný svého druhu ve skupině. A čeká ho díky tomu zajímavý rozvoj. „Od roku 2020 máme potvrzený pronájem ploch od Středočeského kraje na dalších 20 let. Začali jsme tedy investovat do nových asfaltových povrchů, nové testovací techniky a plánujeme výstavbu nových budov a zázemí,“ nastiňuje plány zástupce českého Valea.
Virtuální testy
Drtivá většina testování asistenčních systémů a senzorů ovšem při vývoji probíhá virtuálně. „Pro inženýry je to velmi atraktivní práce. Jejich úkolem je totiž vymyslet právě software, který virtualizaci testování obstarává, a nadále ho vyvíjet. Tato oblast zažívá obrovský boom a my z Prahy připravujeme instalace pro virtuální testování i pro kolegy v pobočkách třeba v Německu, Koreji nebo v Číně,“ přibližuje Leoš Dvořák.
„Než se dostaneme k testování na konkrétním voze daného zákazníka, tedy automobilky, většinou za sebou máme už rok nebo rok a půl virtuálních testů,“ pokračuje Dvořák. Na maskované prototypy aut v ulicích dochází až zhruba devět měsíců před uvedením nového auta.
Benefity ve Valeu
Délka dovolené: 6 týdnů ročně
Home office / full remote: Home office max. 2 dny v týdnu
Vzdělávání zaměstnanců: Každý rok si zaměstnanci společně s vedoucím týmu nastavují rozvojové cíle a plán vzdělávání složený z technických i soft-skill školení
Jídlo v práci: Každá pobočka má vlastní kantýnu
Počítač/mobil od zaměstnavatele: Notebook je samozřejmostí, služební mobil dle povahy pracovní pozice
Další benefity: Příspěvek na penzijní připojištění 5 % z hrubé mzdy, Flexipassy pro volnočasové a sportovní aktivity, na některých pobočkách možnost Multisport karty, příspěvek na stěhování a na dočasné dojíždění, sleva na nákup autodílů a příslušenství
Vedle osobních aut jsou v Praze světovými specialisty na vývoj asistenčních systémů pro nákladní auta, autobusy a pro zemědělskou techniku. Záběr pražského vývojového centra tak dává inženýrům šanci rozvíjet svou kariéru a firma intenzivně podporuje inovace.
Elektromobilita různých příchutí
Vedle asistenčních systémů a budoucího autonomního řízení pak Valeo samozřejmě sází i na kartu elektromobility. Některou techniku pro ně určenou v Česku Valeo vyrábí. Třeba speciální topný systém pro vyhřívání baterií i kabiny elektromobilu. Firma před časem také odkoupila podíl Siemensu v globálním společném podniku, který se specializuje na vývoj a výrobu vysokonapěťových systémů pohonu. „V měnícím se světě automobilů se tím zase posouváme vstříc jeho budoucnosti,“ líčí Gábor Iffland.
Valeo v Česku
Budoucnost automobilového světa je v autonomii a elektřině
Auta budoucnosti budou elektrická a budou jezdit sama. Ale to není jediná změna, která nás v automobilovém prostředí čeká. Vzhledem ke schopnostem aut se totiž možná změní i způsob jejich využívání a vlastnictví aut přestane dávat pro mnohé smysl – taková je alespoň vize zástupců společnosti Valeo.
Elektromobilitu má Evropa a automobilový svět obecně „nalinkovanou“ v rámci snahy o snižování emisí, samořiditelná auta jsou zase pro mnohé určitým praktickým i technickým snem. Nadšení motoristé v nich sice možná vidí ohrožení svých řidičských vášní, ale z praktického hlediska dávají samořiditelná auta pro budoucnost rozhodně větší smysl než to, že budeme všichni nadále řídit sami. „Já řídím rád, ale opravdu mě nebaví poskakovat s autem na dálnici v zácpě. A obecně provoz dosáhl takové intenzity, že si řízení dnes užijete skutečně málokde,“ argumentuje Miloš Kruml, který má v pražském vývojovém centru Valea na starosti vývoj LiDARových systémů. Tedy těch, které by měly autonomní auta jednou pomoci přivést na běžný trh. „Opravdu se těším na dobu, kdy si budu moci v autě cestou do práce nebo třeba v zácpě na dálnici v klidu číst noviny nebo třeba vyřešit pár věcí do práce,“ přemýšlí Kruml.
Video
Jak vidí lidé ve Valeu budoucnost dopravy v desetiletém horizontu? Autonomní auta budou na silnicích samozřejmostí a pravděpodobně se změní i dnešní přístup k vlastnění osobního auta.
Teoreticky by vlastně mohl něco takového udělat už teď, vždyť Valeo prototypy skutečně samořiditelných aut má a může je testovat dokonce i na českých silnicích. Jenže prakticky to Miloš Kruml udělat nesmí. „Je to dáno legislativou. Nám se sice podařilo přesvědčit ministerstvo dopravy o tom, že naše systémy jsou již tak vyspělé, že nikoho neohrožují, a tak nemáme problém s tím získat pro naše prototypy výjimku. Podmínkou té výjimky ale je, že za volantem vozu bude stále sedět řidič, který v případě potřeby okamžitě zasáhne. A to by Miloš zabraný do novin nesplňoval,“ usmívá se Leoš Dvořák, ředitel pražského vývojového centra Valeo.
Právě legislativa podle Dvořáka nasazení autonomních aut v praxi hodně ovlivní. „Zatím má legislativu umožňující částečný autonomní provoz asi na 13 000 kilometrech dálnic jen Německo a platí u toho velká omezení,“ říká Dvořák. Miloš Kruml se zase zamýšlí nad tím, že rozvoj jak v oblasti legislativy, tak nasazení autonomních aut bude pozvolný. „Nejprve bude autonomní provoz možný pravděpodobně na dálnicích, pak mohou následovat možná trochu paradoxně velká města a teprve nakonec přijdou okresní silnice,“ naznačuje cestu.
ROZHOVOR
Šéf vývoje LiDARů Miloš Kruml: Autonomní auta přinesou velké společenské změny. V Praze jsme toho součástí
Důvod? Autonomní auta se pro zajištění absolutní bezpečnosti neobejdou ani bez patřičné infrastruktury a tu dává smysl budovat právě ve městech, kde může taková infrastruktura v důsledku pomoci i s celkovým řízením toků dopravy. Tou infrastrukturou budou jednak pokročilé 5G (a další generace) mobilní sítě s minimální latencí a také špičkové senzory.
Z centimetrů milimetry
Aby se něco takového skutečně stalo, musí kromě legislativy projít významným vývojem i celá technika pro samořiditelná auta. „S dnešním rozlišením senzorů a výkonem hardwaru máme určité rozlišovací schopnosti, zvládneme detekovat určité množství bodů a objektů za sekundu. Třeba u našeho LiDARu první generace to bylo asi 150 000 bodů za sekundu, u řešení, které dodáváme našim zákazníkům teď a které právě v Německu umožňuje podmíněnou autonomii úrovně 3 na dálnicích, je to asi 750 000 bodů za sekundu. A příští generace, kterou výhledově uvedeme zhruba v roce 2025, bude umět zpracovávat jednotky milionů bodů za sekundu,“ nastiňuje Miloš Kruml aktuální vývoj.
Šéf pražského vývojového centra Leoš Dvořák pak naznačuje, co to bude znamenat v praxi: „První systémy měly rozlišovací schopnost na metry nebo decimetry, teď se bavíme řádově o centimetrech, ale potřebujeme se dostat na přesnost v milimetrech,“ vysvětluje.
Takto vybavená autonomní auta pak budou motorem změn v celém motorismu. Ve velkých městech pak nemusí dávat vlastnictví aut smysl, standardem se stane mobilita jako služba. Jaké další změny to přinese, to záleží také na tom, jaké služby dokážeme jako lidé vymyslet. „Podívejte, jak jsme si ještě před 10 lety objednávali taxi – aby pro nás někdo přijel, museli jsme někam telefonovat. Dnes přitom stačí klepnout v aplikaci a řidič má přesnou informaci o tom, kde nás má vyzvednout, a my zase víme, kdo pro nás jede a jakým autem,“ popisuje Miloš Kruml změny, které můžeme čekat i v budoucnosti.
Naše IT projekty většinou trvají jen několik týdnů. Lidé díky tomu za sebou vidí konkrétní výstupy a jejich přínos pro klienta. Během jednoho kvartálu se taky pustí do více věcí.“